Translate

Search Bonsai Cosmos

Styles



Στύλ των Bonsai, που βασίζονται στα παρακάτω χαρακτηριστικά:


- Σχήμα Κορμού
- Φυσικά "Ατυχήματα" Κορμού
- Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος)
- Αφρικάνικο Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος)
- Ρίζες
- Πολλαπλοί Κορμοί από Μία Ρίζα 
- Πολλαπλοί Κορμοί Διαφορετικών Δέντρων και Ομαδικές Συνθέσεις (Συστάδες)



Σχήμα Κορμού:


Αυστηρά Ανορθωμένο

Chokkan

Formal Upright
Ο κορμός είναι αυστηρά ευθύς, χωρίς καμπύλες.
Η διάμετρος της βάσης του κορμού είναι ίση με το 1/6 ή 1/10 του ύψους του δέντρου.
Τα κλαδιά βρίσκονται αραδιασμένα σε σπείρα, και σε διαφορετικό ύψος. Το πρώτο χαμηλό κλαδί ξεκινάει στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του nebari και της κορυφής, ενώ το κάθε επόμενο κλαδί τοποθετείται στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του προηγούμενού του κλαδιού και της κορυφής. 
Τα κατώτερα κλαδιά τείνουν προς τα κάτω, ενώ όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή, η κλίση των κλαδιών γίνεται σταδιακά πιό οριζόντια και τελικά ανοδική όταν φτάσουμε στην κορυφή (αν και πολλές φορές ο τελευταίος αυτός κανόνας παραλείπεται ανάλογα με τον καλλιτέχνη).
Το Αυστηρά Ανορθωμένο στύλ, αναπαριστά ένα μεγάλο δέντρο το οποίο στέκεται με μεγαλοπρέπεια στα βουνά ή σε μια αχανή πεδιάδα.
Συνήθως η κόμη στο σύνολό της παρουσιάζεται σε πυραμιδική διάταξη.

Ελεύθερα Ανορθωμένο

Moyo-gi
Moyogi

Curved Informal Upright
Ο κορμός παρουσιάζει έντονες καμπύλες και δίνει κίνηση στο δέντρο.
Η διάμετρος της βάσης του κορμού είναι ίση με το 1/6 ή 1/10 του ύψους του δέντρου.
Τα κλαδιά βρίσκονται αραδιασμένα σε σπείρα, και σε διαφορετικό ύψος. Το πρώτο χαμηλό κλαδί ξεκινάει στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του nebari και της κορυφής, ενώ το κάθε επόμενο κλαδί τοποθετείται στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του προηγούμενού του κλαδιού και της κορυφής. 
Τα κατώτερα κλαδιά τείνουν προς τα κάτω, ενώ όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή, η κλίση των κλαδιών γίνεται σταδιακά πιό οριζόντια και τελικά ανοδική όταν φτάσουμε στην κορυφή (αν και πολλές φορές ο τελευταίος αυτός κανόνας παραλείπεται ανάλογα με τον καλλιτέχνη).         

Ανορθωμένο 

Tachi-gi
Tachiki 

Ordered Upright
Παραπλήσιο με το Moyogi, από το οποίο διαφέρει στην διάταξη των κλαδιών, καθώς και στο γεγονός ότι ο κορμός δεν παρουσιάζει μεγάλες καμπύλες.  

Κεκλιμένο

Shakan

Slanting
Leaning
Το στύλ αυτό αναπαριστά δέντρα που μπορεί κανείς να δεί σε θαλάσσιες περιοχές ή πλαγιές των βουνών, ο κορμός των οποίων γέρνει εμφανώς προς τα δεξιά ή αριστερά και συνήθως η κλίση του είναι μεγαλύτερη των 45 μοιρών.
Τα κλαδιά του είναι ομοιόμορφα τοποθετημένα σε αμφότερες πλευρές του κορμού και μεγαλύτερα και πιο ανεπτυγμένα στην μία από τις δύο πλευρές του κορμού, συνήθως στην εξωτερική.       

Ελαφρώς Κεκλιμένο

Sho-shakan

Minimum slant
Όπως το Shakan, αλλά με μικρότερη κλίση του κορμού.
Εδώ, υπάρχουν 2 εκδοχές:
1. Το πρώτο χαμηλό και περισσότερο ανεπτυγμένο κλαδί είναι τοποθετημένο στην εξωτερική πλευρά του κορμού.
2. Το πρώτο χαμηλό και περισσότερο ανεπτυγμένο κλαδί είναι τοποθετημένο στην εσωτερική πλευρά του κορμού. 

Μέτρια Κεκλιμένο

Chu-shakan

Midway slant
Όπως το Shakan, αλλά με μέτρια κλίση του κορμού.
Εδώ, το πρώτο κλαδί βρίσκεται συνήθως στην εσωτερική πλευρά του κορμού, η κλίση του είναι μεγάλη και τείνει προς την βάση του κορμού, έτσι ώστε να εξισορροπηθεί το σύνολο.

Ακραία Κεκλιμένο

Dai-shakan

Extreme slant
Όπως το Shakan, αλλά με κλίση αρκετά εώς πολύ μεγαλύτερη των 45 μοιρών. 
Εδώ, ιδιαίτερη σημασία δίνεται στο πρώτο κλαδί, το οποίο πρέπει να είναι τοποθετημένο στο πρόσθιο τμήμα του κορμού και το φύλλωμά του να απλώνεται καί στις δύο πλευρές του κορμού. Ταυτόχρονα όμως, η διάταξή του πρέπει να είναι τέτοια που να μην δείχνει να "απειλεί" τον θεατή!

Ημικυρτωμένο

Han-kengai

Semi-cascade
Ελαφρώς κυρτωμένο δέντρο, του οποίου τα κλαδιά κρέμονται περίπου μέχρι το ύψος του χείλους του δοχείου.
Κυρτωμένο

Kengai

Cascade
Έντονα κυρτωμένο δέντρο, του οποίου ο κορμός και τα κλαδιά κρέμονται χαμηλότερα από τη βάση του δοχείου.
Σε αυτό το στύλ, αναπαρίστανται δέντρα όπως το Πεύκο και ο Γιουνίπερος τα οποία έχουν κυρτωθεί εντελώς λόγω της βαρύτητας και του βάρους του χιονιού και συνέχισαν να μεγαλώνουν με την κύρτωση αυτή.
Εξαιρετικά δημοφιλές στύλ για πολλά είδη, με πολλές υποκατηγορίες.
Ημικατακόρυφο

Dai-kengai

Extreme cascade (almost vertical)
Κυρτωμένο δέντρο με έντονα λυγισμένο κορμό του οποίου τα κλαδιά κρέμονται πέρα από τη βάση του δοχείου, σχεδόν κατακόρυφα.
  
Κατακόρυφο Θόλου

Gaito-kengai

Dome or Top of a cliff cascade
Κυρτωμένο δέντρο με έντονα λυγισμένο κορμό του οποίου τα κλαδιά αρχικά τείνουν προς τα επάνω κι έπειτα κρέμονται σχηματίζοντας έναν θόλο μέχρι το χείλος του δοχείου.
Καταρράκτης

Taki-kengai

Waterfall cascade
Κυρτωμένο δέντρο με έντονα λυγισμένο κορμό του οποίου τα κλαδιά κρέμονται πέρα από τη βάση του δοχείου, σχηματίζοντας καταρράκτη.
Κλωστές

Ito-kengai

Mass of strings
Παραπλήσιο με το Taki-kengai με τη διαφορά ότι τα κλαδιά είναι λεπτά δίνοντας την όψη κλωστών.
Κυρτωμένο Πολλαπλών Κορμών

Takan-kengai

Multiple Trunk cascade
Παραπλήσιο με το Kengai, αλλά με κορμούς περισσότερους του ενός.
Λόγιο

Bunjin
Bunjingi

Literati
Το στύλ αυτό μοιάζει με "καλλιγραφία".
Λεπτεπίλεπτο στύλ με λεπτό, ψηλό και ελαφρώς κεκλιμένο κορμό, που παρουσιάζει πολλές καμπύλες και γωνίες, και του οποίου τα κλαδιά και το φύλλωμα αναπτύσσονται μόνο στην κορυφή.
Ελικοειδές
Έλασμα

Bankan

Coiled Trunk
Serpent Trunk
Dragon
Green Dragon
Ο κορμός του δέντρου, ο οποίος γίνεται έντονα λεπτότερος όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή, αναπτύσσεται ελικοειδώς γύρω από έναν νοητό άξονα που ξεκινάει από τη βάση του κορμού, σχηματίζοντας σπείρα ή έλασμα.

Στρεβλωμένο


Nejikan

Twisted Trunk
Ο κορμός του δέντρου στρεβλώνει στον εαυτό του.
Χταπόδι

Takozukuri
Tako-zukuri
Tako-tsukuri

Octopus
Ο κορμός του δέντρου παρουσιάζει πολλές και έντονες καμπύλες (πολλά S), και σχηματίζει πλοκάμι χταποδιού.



Φυσικά "Ατυχήματα" Κορμού:

Jin

Jin

Jin
Jin είναι κάθε νεκρωμένο άκρο, κλαδί ή κορυφή ενός φυτού. Ώς τεχνική, προσθέτει ηλικία στο δέντρο και αποτυπώνει τον αγώνα για επιβίωση του δέντρου στην Φύση, όταν το χτυπούν κεραυνοί ή όταν άνεμοι ή το βάρος του χιονιού σπάζουν τα κλαδιά ή την κορυφή του. 
Στην Τέχνη των Bonsai, δέντρα με δύο κορυφές φαίνονται αφύσικα με έλλειψη ισορροπίας, οπότε συνήθως η ψηλότερη κορυφή μετατρέπεται σε jin.
Σε όλες αυτές τις τεχνικές που αναφέρονται, είναι ανάγκη να χρησιμοποιείται κάποιο συντηρητικό (πιό διαδεδομένο μεταξύ των καλλιτεχνών Bonsai είναι το Θεϊκό Ασβέστιο, αλλά υπάρχουν κι άλλες εξίσου πολύ καλές λύσεις). Η εφαρμογή του συντηρητικού καλύτερα να γίνεται 3-4 μήνες μετά την επεξεργασία του δέντρου, έτσι ώστε ο τραυματισμός που έχει προκληθεί στο δέντρο να έχει στεγνώσει.

Uro

Uro

Uro
Τα Jins συνηθίζονται στα Κωνοφόρα bonsai. Ωστόσο, αντενδείκνυνται για τα φυλλοβόλα και πλατύφυλλα είδη. 
Σε αυτά τα είδη στη φύση, τα νεκρωμένα κλαδιά απλά σαπίζουν και πέφτουν από το δέντρο. Γι' αυτό τον λόγο, αντί για Jin εφαρμόζεται το Uro, δηλαδή άδειασμα ενός μικρού τμήματος του κορμού στο οποίο εφάπτονταν το κλαδί που αφαιρέθηκε.
Εάν κατά την ολική αφαίρεση ενός κλαδιού αποφασίσουμε να μην κάνουμε Uro, και απλά το κόψουμε, τότε το κόψιμο δεν θα μπορέσει να επουλωθεί εύκολα από το δέντρο και μία άσχημη και αφύσικη πληγή θα συνεχίσει να φαίνεται για 5-10 χρόνια.
Αυτή η τεχνική έχει ώς αποτέλεσμα να δημιουργείται μία μικρή κουφάλα, προσθέτοντας ενδιαφέρον στο δέντρο καθώς το δέντρο δημιουργεί νέο ξύλο γύρω από την οπή για να κλείσει την πληγή και συνήθως δίνεται ακανόνιστο σχήμα στην οπή με την χρήση τρυπανιού. Στην συνέχεια, η πληγή καλύπτεται με Θεϊκό Ασβέστιο ή κάποιο άλλο συντηρητικό. Εάν το καλύψουμε με Θεϊκό Ασβέστιο, καλό είναι να προσθέσουμε κάποια χρωστική που να ταιριάζει με τον χρωματισμό του κορμού του δέντρου, μιας και το Θεϊκό Ασβέστιο χωρίς την προσθήκη χρωστικής θα το κάνει να φαίνεται πολύ λευκό, κάτι που θα δείχνει εντελώς αφύσικο.

Νεκρωμένο Μέρος Κορμού

Sharimiki

Driftwood
Ένα μεγάλο μέρος του κορμού του δέντρου πεθαίνει, ενώ το υπόλοιπο συνεχίζει να αναπτύσσεται. 
Είναι πολύ σημαντικό ένα μέρος του κορμού να μένει ζωντανό και ανέπαφο, διαφορετικά το δέντρο θα πεθάνει.

Σχισμένος Κορμός

Sabamiki


Split Trunk
Αφαίρεση τμήματος του φλοιού μαζί με μέρος του ξύλου, κατά μήκος σχεδόν όλου του κορμού, προκαλώντας έτσι ένα φαινομενικό "σκίσιμο" του κορμού.
Το sabamiki είναι μορφή του sharimiki.

Νεκρωμένο Τμήμα Κορμού

Shari

Driftwood
Το shari είναι ακριβώς όπως και το sabamiki, αλλά λιγότερα έντονο. Στο shari, αφαιρείται μόνο μια λεπτή λωρίδα του κορμού.

Σχισμένος ή Κούφιος Κορμός

Sabakan

Split or Hollowed Trunk
Κορμός που φαίνεται στο εσωτερικό του να έχει "αδειάσει" λόγω αντίξοων συνθηκών στην Φύση.

Κορμός με Εξογκώματα

Kobukan

Knobby Trunk
Κορμός που παρουσιάζει εξογκώματα σαν κόμπους σε διάφορα σημεία του.
(Σπειροειδής) Αποφλοίωση Κορμού

Sharikan

Peeled Bark Trunk
Όπως το shari, αλλά η αποφλοίωση τρέχει σπειροειδώς κατά μήκος του κορμού από την κορυφή ώς περίπου τη βάση.
Ψευδώς Νεκρωμένο Μέρος Κορμού (ξένο ξύλο)

Tanuki

False Driftwood
Πολλοί καλλιτέχνες δεν αποδέχονται τα δέντρα με αυτή την τεχνική ώς γνήσια Bonsai.
Εδώ, χρησιμοποιείται ένα ξεχωριστό κομμάτι ξερού ξύλου, το οποίο έχει υποστεί σχετική επεξεργασία. 
Το δέντρο προσαρμόζεται με κατάλληλο τρόπο επάνω και κατά μήκος του ξύλου και δίνει την ψευδαίσθηση ότι το δέντρο έχει νεκρωμένο μέρος του κορμού του.
Επίσης αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται για νεαρά δέντρα που δεν έχουν να επιδείξουν αξιόλογο κορμό.





Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος):


Σκούπα


Hokidachi
Hoki-zukuri

Broom
Στα δέντρα που τους έχει δοθεί αυτό το στύλ, ο κορμός είναι ευθύς ή με καμπύλες ή με ελαφριά κλίση.
Το φύλλωμα ξεκινάει από ένα συγκεκριμένο ύψος ψηλά στον κορμό, δίνοντάς του τη μορφή "σκούπας".
Χαρακτηριστικό δέντρο που συνήθως του προσδίδεται αυτό το στύλ είναι η Φτελιά (Ulmus spp).
Κλαίουσα


Nazashi
Shidare-zukuri

Weeping
Ισχύουν οι ίδιες αρχές με το Hokidachi, με τη διαφορά ότι τα κλαδιά έχουν φορά προς τα κάτω, όπως εμφανίζεται η Κλαίουσσα Ιτιά στη Φύση.
Ανεμοδαρμένο


Fukinagashi

Windswept
Αυτό το στύλ αναπαριστά δέντρα που μεγαλώνουν σε περιβάλλον που έχει πολύ αέρα, όπως θαλάσσιες περιοχές, ερημικά τοπία και απόκρημνες πλαγιές των βουνών. 
Ο κορμός μπορεί να είναι ίσιος, κεκλιμένος ή ημικυρτωμένος με κλαδιά συνήθως πιό άφθονα και μακρυά σε μήκος προς την κατεύθυνση που φυσάει ο αέρας.

Στιγμιαία Ανεμοδαρμένο


Fukinagashi


Temporarily Windswept
Όπως το Ανεμοδαρμένο, αλλά εδώ τα κλαδιά έχουν αντίθετη φορά από αυτή του κορμού, έτσι ώστε να αναπαριστούν δέντρο που το φύσηξε προσωρινά μια δυνατή ριπή ανέμου.
Τα κλαδιά που θα διαμορφώσουν την κόμη πρέπει να είναι πολύ λεπτά, έτσι ώστε να υπάρχει ισορροπία στη λογική αυτού του στύλ.

Φλόγα



Candle
Flame
Παραλλαγή του Hokidachi, με τη διαφορά ότι τα κλαδιά ξεκινάνε πιό χαμηλά στον κορμό, και έχουν φορά όλα προς τα επάνω, έτσι ώστε να δίνουν στο δέντρο την μορφή της φλόγας του κεριού. Κατάλληλο δέντρο για αυτό το στύλ είναι το Ginkgo Biloba.



Αφρικάνικο Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος):

Επίπεδη Κόμη


Flat Crown or Flat Top
Αυτό το στύλ προέρχεται από δύο είδη Ακακίας τα οποία βρίσκονται μόνο στην Αφρική: την Acacia sieberana και την Acacia abyssinica.
H Acacia sieberana είναι ένα τεράστιο φυλλοβόλο δέντρο με πλατιά και κοντή κόμη που σχηματίζει έναν πλατύ κύκλο παρόμοιο με τις ακτίνες ενός τροχού όταν κάποιος το δεί από ψηλά.
Η Acacia abyssinica, η οποία συναντάται στην Αιθιοπία, έχει πιο λεπτεπίλεπτη όψη από την sieberana. Ο κορμός της είναι πιό λεπτός και ντελικάτος, ενώ η κόμη της παρόμοια με της sieberana.
Αυτά τα μεγαλοπρεπή δέντρα, βρίσκονται στις θερμότερες περιοχές της Αφρικής και παρουσιάζουν μια πολύ συγκεκριμένη δομή κλαδιών, η οποία ενέπνευσε τον Charles Ceronio να δημιουργήσει ένα νέο Αφρικάνικο στύλ.
Κατάλληλο για Ακακίες και για άλλα μικρόφυλλα είδη, όπως επίσης και μερικά κωνοφόρα. 
Τα πλατύφυλλα είδη αντενδείκνυνται, διότι η δομή των κλαδιών δεν θα είναι η πρέπουσσα, μιας και το στύλ αυτό επικεντρώνεται ακριβώς στην λεπτεπίλεπτη δομή των κλαδιών για τον σχηματισμό της επίπεδης κόμης. 

Ανοιχτή Ομπρέλα

Pierneef or Open Umbrella Crown Style
Το στύλ αυτό επίσης προέρχεται από την Acacia της Αφρικανικής Ηπείρου και ονομάστηκε Pierneef από τον διάσημο Νοτιο-Αφρικανό ζωγράφο Jacob Hendrik Pierneef, ο οποίος ζωγράφισε πολλά από αυτά τα δέντρα στους πίνακές του.
Εδώ, τα κλαδιά ξεκινούν από ένα συγκεκριμένο ύψος στην κορυφή και η κόμη σχηματίζει ημικύκλιο σαν ανοιχτή ομπρέλα .

Στύλ Άγριας Συκιάς

Wild Fig Style
Το στύλ της Άγριας Συκιάς μπορεί να θεωρηθεί ώς μία από τις παραλλαγές του Hokidachi (Σκούπα).
Το κυρίαρχο στοιχείο του στύλ είναι η μορφή της Ανοιχτής Ομπρέλας με υπερβολικό εύρος κλαδιών
Η ευρεία ανάπτυξη της Άγριας Συκιάς είναι χαρακτηριστικό των περισσότερων Φίκων (Ficus spp.) που βρίσκονται σta τροπικά μέρη του κόσμου .

Μπουκαλόδεντρο

Baobab or Sumo Style
Το Baobab είναι ιθαγενές δέντρο της Αφρικής, το οποίο αναπτύσσεται στις πιό ξηρές τροπικές περιοχές της. Αυτό το τεράστιο με παράξενη όψη δέντρο, ενθουσιάζει τον κάθε ένα που θα το δεί.
Οι Βοτανολόγοι, χαρακτηρίζουν το Baobab ώς Μονάρχη, Τέρας του προϊστορικού κόσμου, Φυτικό Ελέφαντα ή Τεράστιο Καρότο που φύτρωσε ανάποδα. Κάποιες Αφρικανικές φυλές το αποκαλούν "Δέντρο που φυτεύτηκε ανάποδα από τους Θεούς".
Αυτό το δέντρο, δεν είναι γνωστό για το ύψος του, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 14 και 20 μέτρα, αλλά για για το τεράστιο μέγεθος του κορμού του.

Φυσικό Αφρικάνικο Στύλ

Bushveld Style or Natural Styles
Τα δέντρα που αναπαριστά αυτό το στύλ, βρίσκονται στις πιό θερμές υποτροπικές ζώνες της Αφρικής και παρουσιάζουν άτυπη δομή κλαδιών με πολλά ζιγκ-ζαγκ. Οι πολύ ξηρές συνθήκες περιορίζει την ανάπτυξή τους, δίνοντάς τους χαρακτηριστική μορφή.
Ο κύριος σκοπός αυτού του στύλ είναι να επιτευχθεί μία φυσική εικόνα του δέντρου, επιδεικνύοντας δύναμη και αντοχή.

Θαυμαστή Σκούπα ή Δέντρο με "αγκώνες"

Wonderbroom or Elbow Style
Το στύλ της Πεπλατυσμένης Σκούπας, προέρχεται από μία εξαιρετικά μεγάλη και διάσημη άγρια Συκιά που βρίσκεται στους βόρειους πρόποδες της οροσειράς Magaliesberg στα προάστια της πόλης Pretoria. Η άγρια αυτή Συκιά έχει ύψος 25 μέτρα και τα κλαδιά της εκτείνονται μέχρι και 55 μέτρα. 
1100 άνθρωποι μπορούν να κάτσουν στη σκιά αυτού του μοναδικού δέντρου.
Το στύλ αυτό αναπαριστά δέντρο που μέσα στους αιώνες, τα κλαδιά του έχουν αποκτήσει τόσο βάρος, που καταλήγουν στο έδαφος, όπως ένας ηλικιωμένος άνθρωπος, καθισμένος στη γή, ακουμπάει τους αγκώνες του στο έδαφος για να ξεκουραστεί. Τα τεράστια αυτά κλαδιά που έχουν ακουμπήσει το έδαφος, έχουν βγάλει νέες ρίζες και κατόπιν νέα δέντρα.



Ρίζες:

Εκτεθειμένο Ριζικό Σύστημα

Neagari

Exposed Root
Ένα πολύ μεγάλο μέρος του Ριζικού Συστήματος έχει εκτεθεί σταδιακά πάνω από το χώμα και έχει σκληρύνει τόσο, που αποτελεί πλέον τη συνέχεια του κορμού. Το δέντρο φαίνεται σαν να έχει πόδια και να περπατάει.
Εναέριες Ρίζες

Neku

Aerial Root
Banyan
Ρίζες που κρέμονται από τον κορμό και τα κλαδιά (τέτοιες ρίζες δημιουργεί ο Φίκος, γι' αυτό και η ονομασία Banyan).
Ρίζα πάνω σε βράχο

Sekijoju


Root-over-Rock
Η ρίζα αγκαλιάζει το βράχο και γίνεται ένα με αυτόν.

Ρίζα μέσα σε βράχο

Ishitsuki
Ishizuke

Root-in-Rock
Αυτό το μοναδικό και δημοφιλές στύλ αντικατοπτρίζει ένα ή περισσότερα δέντρα φυτεμένα μέσα σε βράχο, με τις ρίζες μερικές φορές να εκπαιδεύονται κατά τέτοιον τρόπο ώστε να έρχονται πάνω από τον βράχο, να τον αγκαλιάζουν και να καταλήγουν στο δοχείο.



Πολλαπλοί Κορμοί από Μία Ρίζα:

Μονός Κορμός

Tankan

Single Trunk
Ανάλογα με την κλίση του, χωρίζεται σε υποκατήγορίες που έχουν ήδη αναφερθεί παραπάνω (όπως Moyogi, Chokkan, Bunjingi, κλπ).
Πολλαπλοί Κορμοί ή Οστρακοειδές (Σχηματισμός "Μπουκέτου")

Kabudachi
Kabuduki

Clump
Multi-Trunk
Ο όρος αυτός, χρησιμοποιείται για όλα τα bonsai στα οποία ένας αριθμός κορμών αναπτύσσεται από μία κοινή ρίζα, και χωρίζεται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τον αριθμό των κορμών (ονομάζεται Sokan για 2 κορμούς, Sankan για 3, Gokan για 5, κλπ).
Οι κορμοί οδηγούν σε μία ενιαία κόμη και ο πιό ψηλός κορμός σχηματίζει την κορυφή.
Οι κορμοί μπορεί να είναι ψηλοί ή κοντοί, ανάλογα με τις προτιμήσεις του καλλιτέχνη.
Η τυχαία διάταξη των κορμών και η φυσικότητα είναι σημαντικά στοιχεία, ενώ το nebari πρέπει να κυριαρχεί στη σύνθεση και να δείχνει στιβαρότητα.
Το στύλ αυτό εμφανίζεται σε Κωνοφόρα και Φυλλοβόλα δέντρα στη Φύση.

Δίδυμος Κορμός
Πατέρας και Γιός
Μητέρα και Κόρη
Ανδρόγυνο

Sokan

Twin Trunk
Double Trunk
Two-Trunk
Ο Δίδυμος Κορμός, είναι από τα πιό απλά, όμως ιδιαίτερα εντυπωσιακά στύλ, που αφορά 2 κορμούς οι οποίοι ξεκινούν από μία κοινή ρίζα και άρα έχουν κοινό nebari.
Συνήθως ο ένας κορμός είναι αισθητά μικρότερος από τον άλλον, λόγω του ότι έχει μεγαλώσει από παράπλευρο βλαστό του μητρικού φυτού.
Το σύνολο της κόμης πρέπει να "δένει" αρμονικά στα δύο δέντρα και να φαίνεται ενιαίο σχηματίζοντας τρίγωνο.
Ο σωστός σχεδιασμός του Sokan, είναι η θεμέλια βάση για όλα τα υπόλοιπα στύλ που αφορούν πολλαπλούς κορμούς.

Στους πολλαπλούς κορμούς από μία ρίζα, όπως και στους πολλαπλούς κορμούς διαφορετικών δέντρων (καθώς και στο πόσους καρπούς θα έχει επάνω του ένα δέντρο), αποφεύγεται να χρησιμοποιείται ζυγός αριθμός κορμών ή δέντρων, εκτός του αριθμού 2.
Ειδικά ο αριθμός 4, θεωρείται πολύ "τετράγωνος", αλλά και εξαιρετικά ιερός διότι αντιπροσωπεύει πολλά πράγματα, όπως τις 4 εποχές, τα 4 σημεία του ορίζοντα, κλπ αλλά και στην Ιαπωνική γλώσσα, η λέξη "θάνατος" έχει την ίδια προφορά με το "4" (SHI).

Τριπλός Κορμός

Sankan


Triple Trunk
Three-Trunk
Ισχύει ό,τι και στο Sokan αλλά με 3 κορμούς.
Πενταπλός Κορμός

Gokan


Quintuple Trunk
Five-Trunk
Ισχύει ό,τι και στο Sokan αλλά με 5 κορμούς.
Επταπλός Κορμός

Nanakan


Senen-Trunk
Ισχύει ό,τι και στο Sokan αλλά με 7 κορμούς.
Εννιαπλός Κορμός

Kyuhan
Kyukan


Nine-Trunk
Ισχύει ό,τι και στο Sokan αλλά με 9 κορμούς.
Υπόλειμα Κομμένου Κορμού
Χελώνα

Korabuki
Kabuki

Stump
Turtle Back
Ισχύει ό,τι και στο Kabudachi, με τη διαφορά ότι το nebari είναι πιο ογκώδες και υπερυψωμένο, που μοιάζει με καβούκι χελώνας ή νησί.
Πολλαπλά Βλαστάρια από την ίδια Ρίζα

Kadushi
Πολλά βλαστάρια που προέρχονται από την ίδια ρίζα με διακλαδισμένη μορφή. Οι κορμοί που σχηματίζονταιπροέρχονται από την ίδια ρίζα με διακλαδισμένη μορφή. Οι κορμοί που σχηματίζονται είναι συνήθως μονοί σε αριθμό.

Αυστηρή Σχεδία

Ikada
Ikadabuki

Straight-Line Raft
Το στύλ αυτό προέρχεται από δέντρα στη Φύση, που έχουν πέσει στη γή. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο μητρικός κορμός αναπτύσσει νέες ρίζες που αναλαμβάνουν να θρέψουν το δέντρο και παραγκωνίζουν το παλαιό ριζικό σύστημα. Τα κλαδιά του διαμορφώνονται σε νέα δέντρα.
Στο Ikada, ο μητρικός κορμός βρίσκεται ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του χώματος και φαίνεται μόνο η μία του πλευρά πάνω από αυτήν.
Τα κλαδιά που έχουν σχηματιστεί σε νέα δέντρα, βρίσκονται σε τυπική κάθετη διάταξη το ένα πλάι στο άλλο, δίνοντας την ψευδαίσθηση της Συστάδας σε σειρά.
Ο μητρικός κορμός που έχει πέσει στο έδαφος, μοιάζει με σχεδία.
Η ονομασία Ikada σημαίνει Σχεδία, και Buki σημαίνει "αναπτύσσομαι από". Από τον συνδιασμό των δύο αυτών λέξεων, προέκυψε και η ονομασία Ikadabuki.

Ελεύθερη ή Ελικοειδής Σχεδία

Netsunagari
Netsuranari

Sinuous Raft
Ισχύει ό,τι και στο Ikada, αλλά εδώ οι κορμοί των νέων δέντρων είναι πιό ελεύθεροι και εκτείνονται προς όλες τις κατευθύνσεις.


Πολλαπλοί Κορμοί Διαφορετικών Δέντρων και Ομαδικές Συνθέσεις (Συστάδες):

Πολλαπλά Δέντρα

Yose-ue

Multiple-Tree Forest
Ο όρος αυτός, Yose-ue, χρησιμοποιείται γενικά σε συνθέσεις 2 ή περισσότερων δέντρων σε ένα δοχείο, αλλά συνήθως περιγράφει συνθέσεις με περισσότερα από 9 δέντρα.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν οι υποκατηγορίες που ονομάζουν το κάθε στύλ ανάλογα με τον αριθμό δέντρων που συμπεριλαμβάνει (Soju για 2 δέντρα, Sambon-Yose για 3 δέντρα, Gohon-Yose για 5, Nanahon-Yose για 7 και Kyuhon-Yose για 9 δέντρα).
Τα δέντρα που συνθέτουν ένα δάσος, μπορούν να έχουν διάφρορα στύλ του ενός κορμού ή των πολλαπλών κορμών. Το σημαντικό είναι ότι πρέπει να υπάρχουν πολλά δέντρα, και όχι μόνο ένα δέντρο με πολλούς κορμούς.
Το πιό ανεπτυγμένο και ψηλό δέντρο τοποθετείται στο κέντρο του δοχείου, σε πρόσθιο σημείο, ενώ το δοχείο συνήθως είναι ρηχό. Τα δέντρα φυτεύονται σε άτακτη διάταξη, όπως θα εμφανίζονταν στη φύση.

Δύο Δέντρα

Soju

Two-Tree
Ισχύει ό,τι και στο Sokan, μόνο που εδώ έχουμε 2 δέντρα που ξεκινούν από διαφορετικό ριζικό σύστημα το κάθε ένα.
Σε πολλές περιπτώσεις, όπως και στη Φύση άλλωστε, τα 2 δέντρα καταλλήγουν να μεγαλώνουν μαζί σχηματίζοντας στο τέλος το στύλ Sokan.

Τρία Δέντρα

Sambon-yose

Three-Tree
Εδώ έχουμε 3 δέντρα που ξεκινούν από διαφορετικό ριζικό σύστημα το κάθε ένα.
Μπορεί να αναπτύσσονται σε διαφορετικά σημεία στο δοχείο, με το μεγαλύτερο δέντρο να βρίσκεται σε πιό κεντρικό και πρόσθιο σημείο, ενώ τα μικρότερα δέντρα τοποθετούνται πίσω και πλάγια για να δίνουν την αίσθηση του βάθους.
Μπορεί επίσης να αναπτύσσονται κοντά το ένα με το άλλο, και να πλησιάζουν περισσότερο το στύλ Sankan.

Πέντε Δέντρα

Gohon-yose


Five-Tree
Εδώ έχουμε 5 δέντρα που ξεκινούν από διαφορετικό ριζικό σύστημα το κάθε ένα.
Μπορεί να αναπτύσσονται σε διαφορετικά σημεία στο δοχείο, με το μεγαλύτερο δέντρο να βρίσκεται σε πιό κεντρικό και πρόσθιο σημείο, ενώ τα μικρότερα δέντρα τοποθετούνται πίσω και πλάγια για να δίνουν την αίσθηση του βάθους.
Μπορεί επίσης να αναπτύσσονται κοντά το ένα με το άλλο, και να πλησιάζουν περισσότερο το στύλ Gokan.Επίσης, μπορεί να σχηματίσουν 2 συστάδες, διαιρούμενα στους αριθμούς 2+3.

Εφτά Δέντρα

Nanahon-yose

Seven-Tree
Εδώ έχουμε 7 δέντρα που ξεκινούν από διαφορετικό ριζικό σύστημα το κάθε ένα.
Μπορεί να αναπτύσσονται σε διαφορετικά σημεία στο δοχείο, με το μεγαλύτερο δέντρο να βρίσκεται σε πιό κεντρικό και πρόσθιο σημείο, ενώ τα μικρότερα δέντρα τοποθετούνται πίσω και πλάγια για να δίνουν την αίσθηση του βάθους.
Μπορεί επίσης να αναπτύσσονται κοντά το ένα με το άλλο και να πλησιάζουν περισσότερο το στύλ Nanakan.
Επίσης, μπορεί να σχηματίσουν 2 συστάδες διαιρούμενα στους αριθμού 4+3 (εδώ γίνεται εξαίρεση για τον αριθμό 4, λόγω του ότι είναι μέρους του συνόλου 7) ή να σχηματίσουν 3 συστάδες, διαιρούμενα στους αριθμούς 2+2+3, αν και οι μικρότερες συστάδες δεν θα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη σύνθεση.

Εννιά Δέντρα

Kyuhon-yose
Kyonon-yose

Nine-Tree
Συνήθως αποφεύγουμε τα 9 δέντρα σε ένα δάσος, επειδή στην Ιαπωνική γλώσσα η λέξη που χρησιμοποιείται για τον αριθμό 9 (KU), σημαίνει και "πόνος" ή "μαρτύριο".
Επιπλέον, μικρότερες συστάδες των 3+3+3 δέντρων δεν θα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη σύνθεση.

Συστάδες (Δέντρα σε Ομάδες)

Yose-uye

Group Planting
Όπως έχει ήδη αναφερθεί, ένα δάσος πολλαπλών δέντρων μπορεί να χωριστεί σε μικρότερες συστάδες.
Φυσικές Ομάδες

Yomayori
Yomayose
Yoma-yose

Natural Group
Μία φυσική, ελεύθερη ομάδα δέντρων. Το αποτέλεσμα επιτυγχάνεται με τελείως τυχαία φύτευση των δέντρων στο δοχείο. Οι γραμμές των κορμών είναι ακανόνιστες και τυχαίες.
Βλαστάρια από πεσμένο Κουκουνάρι ή Στύλ των Εκατό Δέντρων

Yamayori


Sprouts from a fallen Cone
Αυτό το στύλ αναπαριστά πάρα πολλούς βλαστούς που φυτρώνουν όλοι μαζί σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Αυτό, δεν συμβαίνει συχνά στη φύση, αλλά εάν οι συνθήκες είναι ιδανικές (καιρός και θερμοκρασία), μπορεί να συμβεί. Εάν συμβεί, ο ανταγωνισμός για φώς και επιβίωση των βλαστών είναι τόσο μεγάλος, που επειδή δεν υπάρχει χώρος και φώς, οι βλαστοί μεγαλώνουν με ελάχιστα φύλλα στην κορυφή, χωρίς κλαδιά, και οι κορμοί παραμένουν λεπτοί χωρίς ουλές, μέχρι τελικά μόνο μερικοί από αυτούς να καταφέρουν να φτάσουν στην ωριμότητα.
Σε ένα δοχείο, η Σήμυδα δίνει καλά αποτελέσματα για αυτό το στύλ.
Είναι ένα στύλ με υψηλές απαιτήσεις διατήρησης, που όμως αξίζει τον κόπο.

Ομάδα Συστοιχίας (από το ίδιο είδος)

Tsukami-yose

Clustered Group
Πρόκειται για κάτι περισσότερο από απλές συστάδες δέντρων. Αυτό το στύλ αφορά ομάδες δέντρων του ίδιου είδους, που τα δέντρα της κάθε ομάδας φυτρώνουν σχεδόν από το ίδιο σημείο.
Συνήθως απαιτούνται 21 ή παραπάνω δέντρα, χωρισμένα σε πυκνές ομάδες, για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Τοπίο

Saikei

Landscape
Πρόκειται για τη δημιουργία φυσικών τοπίων, χρησιμοποιώντας δέντρα, πέτρες, φυτά και βρύα.
Το Saikei, που κυριολεκτικά σημαίνει "ζωντανό τοπίο" είναι δημιουργία του Toshio Kawamoto που ίδρυσε τη σχολή Saikei.
Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα ώριμα υλικά για τη δημιουργία bonsai ήταν δυσεύρετα. Έτσι, ο Kawamoto προώθησε την χρήση νεαρών δέντρων (pre-bonsai) προς τη δημιουργία τοπίων, ενώ αργότερα, όταν τα δέντρα ωρίμαζαν, θα μπορούσαν να σταθούν και μόνα τους ώς bonsai.
Όπως με όλα τα στύλ των bonsai, έτσι κι εδώ είναι απαραίτητο να οραματιστούμε το τοπίο πριν ξεκινήσουμε τη δημιουργία του, ενώ συστήνεται ο σχεδιασμός του σε ένα λεπτομερές σκίτσο, που να απεικονίζει το έδαφος (κοντινό, μεσαίο και μακρινό), τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι πέτρες και τα δέντρα έτσι ώστε κανένα στοιχείο να μην βρίσκεται στο ίδιο ύψος με ένα άλλο και την υφή του τοπίου (για παράδειγμα, μία λεία πέτρα δεν μπορεί να συνδυαστεί με ένα Πεύκο που παρουσιάζει συστροφή και προσδίδει μια άγρια όψη στο τοπίο). Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στην κλίμακα και στο βάθος της σύνθεσης.
Το δοχείο που θα χρησιμοποιηθεί για το Saikei πρέπει να είναι εξαιρετικά ρηχό ή εντελώς επίπεδο, και τουλάχιστον 46 εκατοστά ή μεγαλύτερο, έτσι ώστε να επιτρέπει στον καλλιτέχνη να προσθέσει λεπτομέρειες, όπως μικρούς θάμνους, γρασίδια και γενικά βλάστηση. 
Το Saikei επίσης μπορεί να δημιουργηθεί και με απουσία δέντρων. Μία περιοχή στο βουνό με ισχυρούς ανέμους, θα απέτρεπε την βλάστηση, ενώ οι γυμνοί βράχοι θα μιλούσαν για ισχυρότατους ανέμους και ιδιαίτερα τσουχτερούς χειμώνες.
Το Saikei επίσης μπορεί να περιέχει νερό (πραγματικό ή τεχνητό) με τη χρήση δίσκων για προσθήκε νερού ή την κατανομή πετρών στη σύνθεση, έτσι ώστε να αναπαριστούν ρυάκια ή ποτάμια που στέρεψαν. Ακόμη, μια τεχνική που χρησιμοποιείται, είναι η διαφοροποίηση στον χρωματισμό των πετρών που χρησιμοποιούνται μέχρι ένα ορισμένο ύψος, έτσι ώστε να αναπαριστούν την ύπαρξη νερού σε παλαιότερους καιρούς μέχρι το ύψος εκείνο.
Όλα τα στύλ bonsai μπορούν να μετατραπούν σε Saikei.

Ομάδες Βοτάνων, Γρασιδιών και Θάμνων

Kusamono
Shitakusa

Plantings of Herbs, Grasses and Shrubs
Σε ρηχό δίσκο, φυτεύονται βότανα, λουλούδια, μονοετή αλλά και αειθαλή φυτά, γρασίδια και θάμνοι σε ομάδες.
Αυτός ο τύπος φυτέματος, αντιπροσωπεύει τις εναλλαγές των εποχών αλλά και τους διάφορους τόπους που φύεται ένα φυτό. 
Έτσι, η κάθε ομάδα μπορεί να περιλαμβάνει ένα είδος, ή διαφορετικά είδη της ίδιας εποχής ή τοποθεσίας που μεγαλώνει ένα φυτό.



Ταξινόμηση των Bonsai βάση μεγέθους:


Bonsai Size Classification
Large bonsai
Common name Size class Dimensions
Imperial bonsai Eight-handed 152–203 cm (60–80 in)
Hachi-uye Six-handed 102–152 cm (40–60 in)
Dai Four-handed 76–122 cm (30–48 in)
Omono Four-handed 76–122 cm (30–48 in)
Medium-sized bonsai
Common name Size class Dimensions
Chiu Two-handed 41–91 cm (16–36 in)
Chumono Two-handed 41–91 cm (16–36 in)
Chu One-handed 40–60cm (16–25 in)
Chuhin One-handed 25–45cm (10–18 in)
Katade-mochi One-handed 25–40 cm (10–16 in)
Kifu One-handed 20–35 cm (8–14 in)
Miniature bonsai
Common name Size class Dimensions
Komono One-handed 15–25cm (6–10 in)
Shohin One-handed 13–20 cm (5–8 in)
Mame Palm size 5–15 cm (2–6 in)
Shito Fingertip size 5–10 cm (2–4 in)
Keshitsubo Poppy-seed size 3–8 cm (1–3 in)

Σε γενικές γραμμές, όσον αφορά την κατηγοριοποίηση των δέντρων ανάλογα με το μέγεθός τους, μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στην αίσθηση που δίνει ένα δέντρο και όχι αυστηρά το ύψος του. 
Έτσι, για παράδειγμα, ένα δέντρο που έχει Λόγιο στύλ, μπορεί να ξεπερνά κατά πολύ το όριο των 20-25 εκ, αλλά παρόλα αυτά να θεωρείται Shohin, λόγω της αέρινης και φινετσάτης όψης του. 
Ένα αντίθετο παράδειγμα, είναι ένα δέντρο που έχει ύψος μόλις 20 εκ, αλλά το πλάτος του κορμού και των επιφανειακών ριζών να ξεπερνούν τα 30 εκ. Σε αυτή την περίπτωση, το δέντρο δεν μπορεί να θεωρηθεί Shohin, εξαιτίας της αίσθησης "βάρους" και όγκου που δίνει, οπότε και κατατάσσεται σε μεγαλύτερη κατηγορία.


Πηγές:




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ετικέτες

Άγρια Δαμασκηνιά (1) Αγριελιά (7) Αγριοαχλαδιά (2) Αλμυρίκι (1) Αμπέλι (1) Αναρριχώμενος Φίκος (1) Ανόργανα Υλικά (1) Άρθρα (17) Ασθένειες (1) Άτσερ (4) Γαρύφαλο (1) Γιουνίπερος (3) Γκίνγκο Μπιλόμπα (2) Γκορτσιά (2) Δέντρα (70) Διαγωνισμοί (3) Διάφορα (3) Δοχεία Bonsai (8) Εκδηλώσεις (11) Εκθέσεις (12) Ελιά (5) Εναέρια Καταβολάδα (2) Επιδείξεις (11) Εργασίες των Bonsai (2) Εργαστήρια (2) Ερυθρελάτη (2) Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών των Bonsai (1) Ημερομήνια (1) Ιερά Δέντρα (3) Ίταμος (2) Καθαρισμός/Προστασία Δοχείων Bonsai (1) Καλλωπιστική Κυδωνιά (3) Καραγάτσι (12) Κάρπινος (6) Κλάδεμα (2) Κλήμα (1) Κρανιά (2) Κράταιγος (6) Κυδωνίαστρο (1) Κυπαρίσσι (5) Λίπανση (1) Λονισέρα (1) Μείγμα υποστρώματος (2) Μελιά (1) Μουριά (1) Μυρτιά (3) Νιτίντα (1) Οργανικά Υλικά (1) Παχύφυτο (1) Πεύκο (2) Πικέα (2) Πολυκόμπι (1) Πότισμα (2) Πυξάρι (6) Πυράκανθος (1) Πύρρος (2) Σάκης Καρακασίδης Φωτογραφία (1) Σπόροι (1) Συνεντεύξεις (1) Συνοδευτικά φυτά (5) Συρμάτωμα (1) Σφενδάμι (4) Τάξος (1) Τσιντόνια (4) Τύρφη (1) Υπόστρωμα (4) Φράξος (1) Φτελιά (15) Φυσικά βοηθήματα (1) Φωτογραφία (1) Χώμα (4) Accent plants (3) Acer negundo (1) Acer palmatum (1) Acer palmatum Dissectum Atropurpureum (1) Acer spp. (3) Air layering (2) Articles (17) Black Scissors Bonsai Styling Video Contest (1) Blackthorn (1) Bonsai Basics (6) Bonsai Cosmos (1) Bonsai Cosmos Εργαστήρια (2) Bonsai Cosmos Demonstration (8) Bonsai Cosmos Workshop (2) Bonsai Pots (8) Bonsai Substrate Recipes (1) Bonsai Tables (1) Bonsai Techniques (2) Bonsai Workshop (2) Buxus balearica (4) Buxus harlandii (1) Buxus sempervirens (1) Carnation (1) Carpinus (6) Chaenomeles Rubra (3) Chaenomeles spp. (1) Cleaning/Protecting Bonsai Pots (1) Companion Plants (1) Competitions (3) Cornus mas (2) Cotoneaster (1) Crataegus (6) Cupressus sempervirens (5) Cydonia (2) Deadwood (1) Decandling (1) Demonstrations (8) Diseases (1) Enrico Savini (5) Equisetum (1) Expositions (12) Fertilisation (1) Festivals (2) Ficus pumila (1) Fraxinus excelsior (1) Garden (1) Giareda (2) Ginkgo Biloba (2) Interviews (1) Jin (1) Juniperus chinensis San Jose (1) Juniperus horizontalis (1) Juniperus spp. (1) Kokedama (1) Lonicera (1) Lonicera nitida (1) Mimmo Abate (1) Morus alba (1) Myrtus communis (3) Myrtus communis subsp. tarentina (1) Natural Remedies (1) Olea Europaea spp. (2) Olea Europaea subsp. oleaster (4) Olea Europaea subsp. sylvestris (3) Photography (1) Picea Glauca (2) Pinus sylvestris (2) Progetto Futuro Bonsai School (4) Prunus spinosa (1) Pyracantha coccinea (1) Pyrus spinosa (2) Sakis Karakasidis Photography (1) Seeds (1) Shitakusa-Kusamono (5) Soil (4) Species Guide (9) Substrate (4) Succulent (1) Suiseki (2) Tamarix (1) Taxus baccata (2) Taxus cuspidata (1) Thessaloniki Bonsai Group (2) Tillandsia cyanea (1) Trees (70) Ulmus campestris (12) Ulmus parvifolia (2) Ulmus spp. (1) Various (3) Vine (1) Watering (2) Wiring (1) Yamadori (24)