Στύλ των Bonsai, που βασίζονται στα παρακάτω χαρακτηριστικά:
- Σχήμα Κορμού
- Φυσικά "Ατυχήματα" Κορμού
- Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος)
- Αφρικάνικο Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος)
- Ρίζες
- Πολλαπλοί Κορμοί από Μία Ρίζα
- Πολλαπλοί Κορμοί Διαφορετικών Δέντρων και Ομαδικές Συνθέσεις (Συστάδες)
Σχήμα Κορμού:
Αυστηρά Ανορθωμένο Chokkan Formal Upright |
Ο κορμός είναι αυστηρά ευθύς, χωρίς καμπύλες.
Η διάμετρος της βάσης του κορμού είναι ίση με το 1/6 ή 1/10 του ύψους του δέντρου. Τα κλαδιά βρίσκονται αραδιασμένα σε σπείρα, και σε διαφορετικό ύψος. Το πρώτο χαμηλό κλαδί ξεκινάει στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του nebari και της κορυφής, ενώ το κάθε επόμενο κλαδί τοποθετείται στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του προηγούμενού του κλαδιού και της κορυφής. Τα κατώτερα κλαδιά τείνουν προς τα κάτω, ενώ όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή, η κλίση των κλαδιών γίνεται σταδιακά πιό οριζόντια και τελικά ανοδική όταν φτάσουμε στην κορυφή (αν και πολλές φορές ο τελευταίος αυτός κανόνας παραλείπεται ανάλογα με τον καλλιτέχνη). Το Αυστηρά Ανορθωμένο στύλ, αναπαριστά ένα μεγάλο δέντρο το οποίο στέκεται με μεγαλοπρέπεια στα βουνά ή σε μια αχανή πεδιάδα. Συνήθως η κόμη στο σύνολό της παρουσιάζεται σε πυραμιδική διάταξη. |
Ελεύθερα Ανορθωμένο Moyo-gi Moyogi Curved Informal Upright | Η διάμετρος της βάσης του κορμού είναι ίση με το 1/6 ή 1/10 του ύψους του δέντρου. Τα κλαδιά βρίσκονται αραδιασμένα σε σπείρα, και σε διαφορετικό ύψος. Το πρώτο χαμηλό κλαδί ξεκινάει στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του nebari και της κορυφής, ενώ το κάθε επόμενο κλαδί τοποθετείται στο 1/3 της απόστασης μεταξύ του προηγούμενού του κλαδιού και της κορυφής. Τα κατώτερα κλαδιά τείνουν προς τα κάτω, ενώ όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή, η κλίση των κλαδιών γίνεται σταδιακά πιό οριζόντια και τελικά ανοδική όταν φτάσουμε στην κορυφή (αν και πολλές φορές ο τελευταίος αυτός κανόνας παραλείπεται ανάλογα με τον καλλιτέχνη). |
Ανορθωμένο Tachi-gi Tachiki Ordered Upright | |
Κεκλιμένο Shakan Slanting Leaning | Το στύλ αυτό αναπαριστά δέντρα που μπορεί κανείς να δεί σε θαλάσσιες περιοχές ή πλαγιές των βουνών, ο κορμός των οποίων γέρνει εμφανώς προς τα δεξιά ή αριστερά και συνήθως η κλίση του είναι μεγαλύτερη των 45 μοιρών. Τα κλαδιά του είναι ομοιόμορφα τοποθετημένα σε αμφότερες πλευρές του κορμού και μεγαλύτερα και πιο ανεπτυγμένα στην μία από τις δύο πλευρές του κορμού, συνήθως στην εξωτερική. |
Ελαφρώς Κεκλιμένο Sho-shakan Minimum slant | Εδώ, υπάρχουν 2 εκδοχές: 1. Το πρώτο χαμηλό και περισσότερο ανεπτυγμένο κλαδί είναι τοποθετημένο στην εξωτερική πλευρά του κορμού. 2. Το πρώτο χαμηλό και περισσότερο ανεπτυγμένο κλαδί είναι τοποθετημένο στην εσωτερική πλευρά του κορμού. |
Μέτρια Κεκλιμένο Chu-shakan Midway slant | Εδώ, το πρώτο κλαδί βρίσκεται συνήθως στην εσωτερική πλευρά του κορμού, η κλίση του είναι μεγάλη και τείνει προς την βάση του κορμού, έτσι ώστε να εξισορροπηθεί το σύνολο. |
Ακραία Κεκλιμένο Dai-shakan Extreme slant | Εδώ, ιδιαίτερη σημασία δίνεται στο πρώτο κλαδί, το οποίο πρέπει να είναι τοποθετημένο στο πρόσθιο τμήμα του κορμού και το φύλλωμά του να απλώνεται καί στις δύο πλευρές του κορμού. Ταυτόχρονα όμως, η διάταξή του πρέπει να είναι τέτοια που να μην δείχνει να "απειλεί" τον θεατή! |
Ημικυρτωμένο Han-kengai Semi-cascade | |
Κυρτωμένο Kengai Cascade | Σε αυτό το στύλ, αναπαρίστανται δέντρα όπως το Πεύκο και ο Γιουνίπερος τα οποία έχουν κυρτωθεί εντελώς λόγω της βαρύτητας και του βάρους του χιονιού και συνέχισαν να μεγαλώνουν με την κύρτωση αυτή. Εξαιρετικά δημοφιλές στύλ για πολλά είδη, με πολλές υποκατηγορίες. |
Ημικατακόρυφο Dai-kengai Extreme cascade (almost vertical) | |
Κατακόρυφο Θόλου Gaito-kengai Dome or Top of a cliff cascade | |
Καταρράκτης Taki-kengai Waterfall cascade | |
Κλωστές Ito-kengai Mass of strings | |
Κυρτωμένο Πολλαπλών Κορμών Takan-kengai Multiple Trunk cascade | |
Λόγιο Bunjin Bunjingi Literati | Λεπτεπίλεπτο στύλ με λεπτό, ψηλό και ελαφρώς κεκλιμένο κορμό, που παρουσιάζει πολλές καμπύλες και γωνίες, και του οποίου τα κλαδιά και το φύλλωμα αναπτύσσονται μόνο στην κορυφή. |
Ελικοειδές Έλασμα Bankan Coiled Trunk Serpent Trunk Dragon Green Dragon | |
Στρεβλωμένο Nejikan Twisted Trunk | |
Χταπόδι Takozukuri Tako-zukuri Tako-tsukuri Octopus |
Φυσικά "Ατυχήματα" Κορμού:
Jin Jin Jin | Jin είναι κάθε νεκρωμένο άκρο, κλαδί ή κορυφή ενός φυτού. Ώς τεχνική, προσθέτει ηλικία στο δέντρο και αποτυπώνει τον αγώνα για επιβίωση του δέντρου στην Φύση, όταν το χτυπούν κεραυνοί ή όταν άνεμοι ή το βάρος του χιονιού σπάζουν τα κλαδιά ή την κορυφή του. Στην Τέχνη των Bonsai, δέντρα με δύο κορυφές φαίνονται αφύσικα με έλλειψη ισορροπίας, οπότε συνήθως η ψηλότερη κορυφή μετατρέπεται σε jin. Σε όλες αυτές τις τεχνικές που αναφέρονται, είναι ανάγκη να χρησιμοποιείται κάποιο συντηρητικό (πιό διαδεδομένο μεταξύ των καλλιτεχνών Bonsai είναι το Θεϊκό Ασβέστιο, αλλά υπάρχουν κι άλλες εξίσου πολύ καλές λύσεις). Η εφαρμογή του συντηρητικού καλύτερα να γίνεται 3-4 μήνες μετά την επεξεργασία του δέντρου, έτσι ώστε ο τραυματισμός που έχει προκληθεί στο δέντρο να έχει στεγνώσει. |
Uro Uro Uro | Σε αυτά τα είδη στη φύση, τα νεκρωμένα κλαδιά απλά σαπίζουν και πέφτουν από το δέντρο. Γι' αυτό τον λόγο, αντί για Jin εφαρμόζεται το Uro, δηλαδή άδειασμα ενός μικρού τμήματος του κορμού στο οποίο εφάπτονταν το κλαδί που αφαιρέθηκε. Εάν κατά την ολική αφαίρεση ενός κλαδιού αποφασίσουμε να μην κάνουμε Uro, και απλά το κόψουμε, τότε το κόψιμο δεν θα μπορέσει να επουλωθεί εύκολα από το δέντρο και μία άσχημη και αφύσικη πληγή θα συνεχίσει να φαίνεται για 5-10 χρόνια. Αυτή η τεχνική έχει ώς αποτέλεσμα να δημιουργείται μία μικρή κουφάλα, προσθέτοντας ενδιαφέρον στο δέντρο καθώς το δέντρο δημιουργεί νέο ξύλο γύρω από την οπή για να κλείσει την πληγή και συνήθως δίνεται ακανόνιστο σχήμα στην οπή με την χρήση τρυπανιού. Στην συνέχεια, η πληγή καλύπτεται με Θεϊκό Ασβέστιο ή κάποιο άλλο συντηρητικό. Εάν το καλύψουμε με Θεϊκό Ασβέστιο, καλό είναι να προσθέσουμε κάποια χρωστική που να ταιριάζει με τον χρωματισμό του κορμού του δέντρου, μιας και το Θεϊκό Ασβέστιο χωρίς την προσθήκη χρωστικής θα το κάνει να φαίνεται πολύ λευκό, κάτι που θα δείχνει εντελώς αφύσικο. |
Νεκρωμένο Μέρος Κορμού Sharimiki Driftwood | Είναι πολύ σημαντικό ένα μέρος του κορμού να μένει ζωντανό και ανέπαφο, διαφορετικά το δέντρο θα πεθάνει. |
Σχισμένος Κορμός Sabamiki Split Trunk | Το sabamiki είναι μορφή του sharimiki. |
Νεκρωμένο Τμήμα Κορμού Shari Driftwood | Το shari είναι ακριβώς όπως και το sabamiki, αλλά λιγότερα έντονο. Στο shari, αφαιρείται μόνο μια λεπτή λωρίδα του κορμού. |
Σχισμένος ή Κούφιος Κορμός Sabakan Split or Hollowed Trunk | |
Κορμός με Εξογκώματα Kobukan Knobby Trunk | |
(Σπειροειδής) Αποφλοίωση Κορμού Sharikan Peeled Bark Trunk | |
Ψευδώς Νεκρωμένο Μέρος Κορμού (ξένο ξύλο) Tanuki False Driftwood | Εδώ, χρησιμοποιείται ένα ξεχωριστό κομμάτι ξερού ξύλου, το οποίο έχει υποστεί σχετική επεξεργασία. Το δέντρο προσαρμόζεται με κατάλληλο τρόπο επάνω και κατά μήκος του ξύλου και δίνει την ψευδαίσθηση ότι το δέντρο έχει νεκρωμένο μέρος του κορμού του. Επίσης αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται για νεαρά δέντρα που δεν έχουν να επιδείξουν αξιόλογο κορμό. |
Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος):
Σκούπα Hokidachi Hoki-zukuri Broom | Στα δέντρα που τους έχει δοθεί αυτό το στύλ, ο κορμός είναι ευθύς ή με καμπύλες ή με ελαφριά κλίση. Το φύλλωμα ξεκινάει από ένα συγκεκριμένο ύψος ψηλά στον κορμό, δίνοντάς του τη μορφή "σκούπας". Χαρακτηριστικό δέντρο που συνήθως του προσδίδεται αυτό το στύλ είναι η Φτελιά (Ulmus spp). |
Κλαίουσα Nazashi Shidare-zukuri Weeping | Ισχύουν οι ίδιες αρχές με το Hokidachi, με τη διαφορά ότι τα κλαδιά έχουν φορά προς τα κάτω, όπως εμφανίζεται η Κλαίουσσα Ιτιά στη Φύση. |
Ανεμοδαρμένο Fukinagashi Windswept | Αυτό το στύλ αναπαριστά δέντρα που μεγαλώνουν σε περιβάλλον που έχει πολύ αέρα, όπως θαλάσσιες περιοχές, ερημικά τοπία και απόκρημνες πλαγιές των βουνών. Ο κορμός μπορεί να είναι ίσιος, κεκλιμένος ή ημικυρτωμένος με κλαδιά συνήθως πιό άφθονα και μακρυά σε μήκος προς την κατεύθυνση που φυσάει ο αέρας. |
Στιγμιαία Ανεμοδαρμένο Fukinagashi Temporarily Windswept | Όπως το Ανεμοδαρμένο, αλλά εδώ τα κλαδιά έχουν αντίθετη φορά από αυτή του κορμού, έτσι ώστε να αναπαριστούν δέντρο που το φύσηξε προσωρινά μια δυνατή ριπή ανέμου. Τα κλαδιά που θα διαμορφώσουν την κόμη πρέπει να είναι πολύ λεπτά, έτσι ώστε να υπάρχει ισορροπία στη λογική αυτού του στύλ. |
Φλόγα Candle Flame | Παραλλαγή του Hokidachi, με τη διαφορά ότι τα κλαδιά ξεκινάνε πιό χαμηλά στον κορμό, και έχουν φορά όλα προς τα επάνω, έτσι ώστε να δίνουν στο δέντρο την μορφή της φλόγας του κεριού. Κατάλληλο δέντρο για αυτό το στύλ είναι το Ginkgo Biloba. |
Αφρικάνικο Σχήμα Κόμης (κλαδιών και φυλλώματος):
Επίπεδη Κόμη Flat Crown or Flat Top | Αυτό το στύλ προέρχεται από δύο είδη Ακακίας τα οποία βρίσκονται μόνο στην Αφρική: την Acacia sieberana και την Acacia abyssinica. H Acacia sieberana είναι ένα τεράστιο φυλλοβόλο δέντρο με πλατιά και κοντή κόμη που σχηματίζει έναν πλατύ κύκλο παρόμοιο με τις ακτίνες ενός τροχού όταν κάποιος το δεί από ψηλά. Η Acacia abyssinica, η οποία συναντάται στην Αιθιοπία, έχει πιο λεπτεπίλεπτη όψη από την sieberana. Ο κορμός της είναι πιό λεπτός και ντελικάτος, ενώ η κόμη της παρόμοια με της sieberana. Αυτά τα μεγαλοπρεπή δέντρα, βρίσκονται στις θερμότερες περιοχές της Αφρικής και παρουσιάζουν μια πολύ συγκεκριμένη δομή κλαδιών, η οποία ενέπνευσε τον Charles Ceronio να δημιουργήσει ένα νέο Αφρικάνικο στύλ. Κατάλληλο για Ακακίες και για άλλα μικρόφυλλα είδη, όπως επίσης και μερικά κωνοφόρα. Τα πλατύφυλλα είδη αντενδείκνυνται, διότι η δομή των κλαδιών δεν θα είναι η πρέπουσσα, μιας και το στύλ αυτό επικεντρώνεται ακριβώς στην λεπτεπίλεπτη δομή των κλαδιών για τον σχηματισμό της επίπεδης κόμης. |
Ανοιχτή Ομπρέλα Pierneef or Open Umbrella Crown Style | Εδώ, τα κλαδιά ξεκινούν από ένα συγκεκριμένο ύψος στην κορυφή και η κόμη σχηματίζει ημικύκλιο σαν ανοιχτή ομπρέλα . |
Στύλ Άγριας Συκιάς Wild Fig Style | Το κυρίαρχο στοιχείο του στύλ είναι η μορφή της Ανοιχτής Ομπρέλας με υπερβολικό εύρος κλαδιών Η ευρεία ανάπτυξη της Άγριας Συκιάς είναι χαρακτηριστικό των περισσότερων Φίκων (Ficus spp.) που βρίσκονται σta τροπικά μέρη του κόσμου . |
Μπουκαλόδεντρο Baobab or Sumo Style | Το Baobab είναι ιθαγενές δέντρο της Αφρικής, το οποίο αναπτύσσεται στις πιό ξηρές τροπικές περιοχές της. Αυτό το τεράστιο με παράξενη όψη δέντρο, ενθουσιάζει τον κάθε ένα που θα το δεί. Οι Βοτανολόγοι, χαρακτηρίζουν το Baobab ώς Μονάρχη, Τέρας του προϊστορικού κόσμου, Φυτικό Ελέφαντα ή Τεράστιο Καρότο που φύτρωσε ανάποδα. Κάποιες Αφρικανικές φυλές το αποκαλούν "Δέντρο που φυτεύτηκε ανάποδα από τους Θεούς". Αυτό το δέντρο, δεν είναι γνωστό για το ύψος του, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 14 και 20 μέτρα, αλλά για για το τεράστιο μέγεθος του κορμού του. |
Φυσικό Αφρικάνικο Στύλ Bushveld Style or Natural Styles | Τα δέντρα που αναπαριστά αυτό το στύλ, βρίσκονται στις πιό θερμές υποτροπικές ζώνες της Αφρικής και παρουσιάζουν άτυπη δομή κλαδιών με πολλά ζιγκ-ζαγκ. Οι πολύ ξηρές συνθήκες περιορίζει την ανάπτυξή τους, δίνοντάς τους χαρακτηριστική μορφή. Ο κύριος σκοπός αυτού του στύλ είναι να επιτευχθεί μία φυσική εικόνα του δέντρου, επιδεικνύοντας δύναμη και αντοχή. |
Θαυμαστή Σκούπα ή Δέντρο με "αγκώνες" Wonderbroom or Elbow Style | Το στύλ της Πεπλατυσμένης Σκούπας, προέρχεται από μία εξαιρετικά μεγάλη και διάσημη άγρια Συκιά που βρίσκεται στους βόρειους πρόποδες της οροσειράς Magaliesberg στα προάστια της πόλης Pretoria. Η άγρια αυτή Συκιά έχει ύψος 25 μέτρα και τα κλαδιά της εκτείνονται μέχρι και 55 μέτρα. 1100 άνθρωποι μπορούν να κάτσουν στη σκιά αυτού του μοναδικού δέντρου. Το στύλ αυτό αναπαριστά δέντρο που μέσα στους αιώνες, τα κλαδιά του έχουν αποκτήσει τόσο βάρος, που καταλήγουν στο έδαφος, όπως ένας ηλικιωμένος άνθρωπος, καθισμένος στη γή, ακουμπάει τους αγκώνες του στο έδαφος για να ξεκουραστεί. Τα τεράστια αυτά κλαδιά που έχουν ακουμπήσει το έδαφος, έχουν βγάλει νέες ρίζες και κατόπιν νέα δέντρα. |
Ρίζες:
Εκτεθειμένο Ριζικό Σύστημα Neagari Exposed Root | Ένα πολύ μεγάλο μέρος του Ριζικού Συστήματος έχει εκτεθεί σταδιακά πάνω από το χώμα και έχει σκληρύνει τόσο, που αποτελεί πλέον τη συνέχεια του κορμού. Το δέντρο φαίνεται σαν να έχει πόδια και να περπατάει. |
Εναέριες Ρίζες Neku Aerial Root Banyan | |
Ρίζα πάνω σε βράχο Sekijoju Root-over-Rock | |
Ρίζα μέσα σε βράχο Ishitsuki Ishizuke Root-in-Rock | Αυτό το μοναδικό και δημοφιλές στύλ αντικατοπτρίζει ένα ή περισσότερα δέντρα φυτεμένα μέσα σε βράχο, με τις ρίζες μερικές φορές να εκπαιδεύονται κατά τέτοιον τρόπο ώστε να έρχονται πάνω από τον βράχο, να τον αγκαλιάζουν και να καταλήγουν στο δοχείο. |
Πολλαπλοί Κορμοί από Μία Ρίζα:
Μονός Κορμός Tankan Single Trunk | Ανάλογα με την κλίση του, χωρίζεται σε υποκατήγορίες που έχουν ήδη αναφερθεί παραπάνω (όπως Moyogi, Chokkan, Bunjingi, κλπ). |
Πολλαπλοί Κορμοί ή Οστρακοειδές (Σχηματισμός "Μπουκέτου") Kabudachi Kabuduki Clump Multi-Trunk | Ο όρος αυτός, χρησιμοποιείται για όλα τα bonsai στα οποία ένας αριθμός κορμών αναπτύσσεται από μία κοινή ρίζα, και χωρίζεται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τον αριθμό των κορμών (ονομάζεται Sokan για 2 κορμούς, Sankan για 3, Gokan για 5, κλπ). Οι κορμοί οδηγούν σε μία ενιαία κόμη και ο πιό ψηλός κορμός σχηματίζει την κορυφή. Οι κορμοί μπορεί να είναι ψηλοί ή κοντοί, ανάλογα με τις προτιμήσεις του καλλιτέχνη. Η τυχαία διάταξη των κορμών και η φυσικότητα είναι σημαντικά στοιχεία, ενώ το nebari πρέπει να κυριαρχεί στη σύνθεση και να δείχνει στιβαρότητα. Το στύλ αυτό εμφανίζεται σε Κωνοφόρα και Φυλλοβόλα δέντρα στη Φύση. |
Δίδυμος Κορμός Πατέρας και Γιός Μητέρα και Κόρη Ανδρόγυνο Sokan Twin Trunk Double Trunk Two-Trunk | Συνήθως ο ένας κορμός είναι αισθητά μικρότερος από τον άλλον, λόγω του ότι έχει μεγαλώσει από παράπλευρο βλαστό του μητρικού φυτού. Το σύνολο της κόμης πρέπει να "δένει" αρμονικά στα δύο δέντρα και να φαίνεται ενιαίο σχηματίζοντας τρίγωνο. Ο σωστός σχεδιασμός του Sokan, είναι η θεμέλια βάση για όλα τα υπόλοιπα στύλ που αφορούν πολλαπλούς κορμούς. Στους πολλαπλούς κορμούς από μία ρίζα, όπως και στους πολλαπλούς κορμούς διαφορετικών δέντρων (καθώς και στο πόσους καρπούς θα έχει επάνω του ένα δέντρο), αποφεύγεται να χρησιμοποιείται ζυγός αριθμός κορμών ή δέντρων, εκτός του αριθμού 2. Ειδικά ο αριθμός 4, θεωρείται πολύ "τετράγωνος", αλλά και εξαιρετικά ιερός διότι αντιπροσωπεύει πολλά πράγματα, όπως τις 4 εποχές, τα 4 σημεία του ορίζοντα, κλπ αλλά και στην Ιαπωνική γλώσσα, η λέξη "θάνατος" έχει την ίδια προφορά με το "4" (SHI). |
Τριπλός Κορμός Sankan Triple Trunk Three-Trunk | |
Πενταπλός Κορμός Gokan Quintuple Trunk Five-Trunk | |
Επταπλός Κορμός Nanakan Senen-Trunk | |
Εννιαπλός Κορμός Kyuhan Kyukan Nine-Trunk | |
Υπόλειμα Κομμένου Κορμού Χελώνα Korabuki Kabuki Stump Turtle Back | |
Πολλαπλά Βλαστάρια από την ίδια Ρίζα Kadushi | |
Αυστηρή Σχεδία Ikada Ikadabuki Straight-Line Raft | Στο Ikada, ο μητρικός κορμός βρίσκεται ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του χώματος και φαίνεται μόνο η μία του πλευρά πάνω από αυτήν. Τα κλαδιά που έχουν σχηματιστεί σε νέα δέντρα, βρίσκονται σε τυπική κάθετη διάταξη το ένα πλάι στο άλλο, δίνοντας την ψευδαίσθηση της Συστάδας σε σειρά. Ο μητρικός κορμός που έχει πέσει στο έδαφος, μοιάζει με σχεδία. Η ονομασία Ikada σημαίνει Σχεδία, και Buki σημαίνει "αναπτύσσομαι από". Από τον συνδιασμό των δύο αυτών λέξεων, προέκυψε και η ονομασία Ikadabuki. |
Ελεύθερη ή Ελικοειδής Σχεδία Netsunagari Netsuranari Sinuous Raft |
Πολλαπλοί Κορμοί Διαφορετικών Δέντρων και Ομαδικές Συνθέσεις (Συστάδες):
Πολλαπλά Δέντρα Yose-ue Multiple-Tree Forest | Από εκεί και πέρα υπάρχουν οι υποκατηγορίες που ονομάζουν το κάθε στύλ ανάλογα με τον αριθμό δέντρων που συμπεριλαμβάνει (Soju για 2 δέντρα, Sambon-Yose για 3 δέντρα, Gohon-Yose για 5, Nanahon-Yose για 7 και Kyuhon-Yose για 9 δέντρα). Τα δέντρα που συνθέτουν ένα δάσος, μπορούν να έχουν διάφρορα στύλ του ενός κορμού ή των πολλαπλών κορμών. Το σημαντικό είναι ότι πρέπει να υπάρχουν πολλά δέντρα, και όχι μόνο ένα δέντρο με πολλούς κορμούς. Το πιό ανεπτυγμένο και ψηλό δέντρο τοποθετείται στο κέντρο του δοχείου, σε πρόσθιο σημείο, ενώ το δοχείο συνήθως είναι ρηχό. Τα δέντρα φυτεύονται σε άτακτη διάταξη, όπως θα εμφανίζονταν στη φύση. |
Δύο Δέντρα Soju Two-Tree | Ισχύει ό,τι και στο Sokan, μόνο που εδώ έχουμε 2 δέντρα που ξεκινούν από διαφορετικό ριζικό σύστημα το κάθε ένα. Σε πολλές περιπτώσεις, όπως και στη Φύση άλλωστε, τα 2 δέντρα καταλλήγουν να μεγαλώνουν μαζί σχηματίζοντας στο τέλος το στύλ Sokan. |
Τρία Δέντρα Sambon-yose Three-Tree | Μπορεί να αναπτύσσονται σε διαφορετικά σημεία στο δοχείο, με το μεγαλύτερο δέντρο να βρίσκεται σε πιό κεντρικό και πρόσθιο σημείο, ενώ τα μικρότερα δέντρα τοποθετούνται πίσω και πλάγια για να δίνουν την αίσθηση του βάθους. Μπορεί επίσης να αναπτύσσονται κοντά το ένα με το άλλο, και να πλησιάζουν περισσότερο το στύλ Sankan. |
Πέντε Δέντρα Gohon-yose Five-Tree | Μπορεί να αναπτύσσονται σε διαφορετικά σημεία στο δοχείο, με το μεγαλύτερο δέντρο να βρίσκεται σε πιό κεντρικό και πρόσθιο σημείο, ενώ τα μικρότερα δέντρα τοποθετούνται πίσω και πλάγια για να δίνουν την αίσθηση του βάθους. Μπορεί επίσης να αναπτύσσονται κοντά το ένα με το άλλο, και να πλησιάζουν περισσότερο το στύλ Gokan.Επίσης, μπορεί να σχηματίσουν 2 συστάδες, διαιρούμενα στους αριθμούς 2+3. |
Εφτά Δέντρα Nanahon-yose Seven-Tree | Εδώ έχουμε 7 δέντρα που ξεκινούν από διαφορετικό ριζικό σύστημα το κάθε ένα. Μπορεί να αναπτύσσονται σε διαφορετικά σημεία στο δοχείο, με το μεγαλύτερο δέντρο να βρίσκεται σε πιό κεντρικό και πρόσθιο σημείο, ενώ τα μικρότερα δέντρα τοποθετούνται πίσω και πλάγια για να δίνουν την αίσθηση του βάθους. Μπορεί επίσης να αναπτύσσονται κοντά το ένα με το άλλο και να πλησιάζουν περισσότερο το στύλ Nanakan. Επίσης, μπορεί να σχηματίσουν 2 συστάδες διαιρούμενα στους αριθμού 4+3 (εδώ γίνεται εξαίρεση για τον αριθμό 4, λόγω του ότι είναι μέρους του συνόλου 7) ή να σχηματίσουν 3 συστάδες, διαιρούμενα στους αριθμούς 2+2+3, αν και οι μικρότερες συστάδες δεν θα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη σύνθεση. |
Εννιά Δέντρα Kyuhon-yose Kyonon-yose Nine-Tree | Επιπλέον, μικρότερες συστάδες των 3+3+3 δέντρων δεν θα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη σύνθεση. |
Συστάδες (Δέντρα σε Ομάδες) Yose-uye Group Planting | |
Φυσικές Ομάδες Yomayori Yomayose Yoma-yose Natural Group | |
Βλαστάρια από πεσμένο Κουκουνάρι ή Στύλ των Εκατό Δέντρων Yamayori Sprouts from a fallen Cone | Σε ένα δοχείο, η Σήμυδα δίνει καλά αποτελέσματα για αυτό το στύλ. Είναι ένα στύλ με υψηλές απαιτήσεις διατήρησης, που όμως αξίζει τον κόπο. |
Ομάδα Συστοιχίας (από το ίδιο είδος) Tsukami-yose Clustered Group | Συνήθως απαιτούνται 21 ή παραπάνω δέντρα, χωρισμένα σε πυκνές ομάδες, για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. |
Τοπίο Saikei Landscape | Το Saikei, που κυριολεκτικά σημαίνει "ζωντανό τοπίο" είναι δημιουργία του Toshio Kawamoto που ίδρυσε τη σχολή Saikei. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα ώριμα υλικά για τη δημιουργία bonsai ήταν δυσεύρετα. Έτσι, ο Kawamoto προώθησε την χρήση νεαρών δέντρων (pre-bonsai) προς τη δημιουργία τοπίων, ενώ αργότερα, όταν τα δέντρα ωρίμαζαν, θα μπορούσαν να σταθούν και μόνα τους ώς bonsai. Όπως με όλα τα στύλ των bonsai, έτσι κι εδώ είναι απαραίτητο να οραματιστούμε το τοπίο πριν ξεκινήσουμε τη δημιουργία του, ενώ συστήνεται ο σχεδιασμός του σε ένα λεπτομερές σκίτσο, που να απεικονίζει το έδαφος (κοντινό, μεσαίο και μακρινό), τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι πέτρες και τα δέντρα έτσι ώστε κανένα στοιχείο να μην βρίσκεται στο ίδιο ύψος με ένα άλλο και την υφή του τοπίου (για παράδειγμα, μία λεία πέτρα δεν μπορεί να συνδυαστεί με ένα Πεύκο που παρουσιάζει συστροφή και προσδίδει μια άγρια όψη στο τοπίο). Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στην κλίμακα και στο βάθος της σύνθεσης. Το δοχείο που θα χρησιμοποιηθεί για το Saikei πρέπει να είναι εξαιρετικά ρηχό ή εντελώς επίπεδο, και τουλάχιστον 46 εκατοστά ή μεγαλύτερο, έτσι ώστε να επιτρέπει στον καλλιτέχνη να προσθέσει λεπτομέρειες, όπως μικρούς θάμνους, γρασίδια και γενικά βλάστηση. Το Saikei επίσης μπορεί να δημιουργηθεί και με απουσία δέντρων. Μία περιοχή στο βουνό με ισχυρούς ανέμους, θα απέτρεπε την βλάστηση, ενώ οι γυμνοί βράχοι θα μιλούσαν για ισχυρότατους ανέμους και ιδιαίτερα τσουχτερούς χειμώνες. Το Saikei επίσης μπορεί να περιέχει νερό (πραγματικό ή τεχνητό) με τη χρήση δίσκων για προσθήκε νερού ή την κατανομή πετρών στη σύνθεση, έτσι ώστε να αναπαριστούν ρυάκια ή ποτάμια που στέρεψαν. Ακόμη, μια τεχνική που χρησιμοποιείται, είναι η διαφοροποίηση στον χρωματισμό των πετρών που χρησιμοποιούνται μέχρι ένα ορισμένο ύψος, έτσι ώστε να αναπαριστούν την ύπαρξη νερού σε παλαιότερους καιρούς μέχρι το ύψος εκείνο. Όλα τα στύλ bonsai μπορούν να μετατραπούν σε Saikei. |
Ομάδες Βοτάνων, Γρασιδιών και Θάμνων Kusamono Shitakusa Plantings of Herbs, Grasses and Shrubs | Αυτός ο τύπος φυτέματος, αντιπροσωπεύει τις εναλλαγές των εποχών αλλά και τους διάφορους τόπους που φύεται ένα φυτό. Έτσι, η κάθε ομάδα μπορεί να περιλαμβάνει ένα είδος, ή διαφορετικά είδη της ίδιας εποχής ή τοποθεσίας που μεγαλώνει ένα φυτό. |
Ταξινόμηση των Bonsai βάση μεγέθους:
Bonsai Size Classification | ||
---|---|---|
Large bonsai | ||
Common name | Size class | Dimensions |
Imperial bonsai | Eight-handed | 152–203 cm (60–80 in) |
Hachi-uye | Six-handed | 102–152 cm (40–60 in) |
Dai | Four-handed | 76–122 cm (30–48 in) |
Omono | Four-handed | 76–122 cm (30–48 in) |
Medium-sized bonsai | ||
Common name | Size class | Dimensions |
Chiu | Two-handed | 41–91 cm (16–36 in) |
Chumono | Two-handed | 41–91 cm (16–36 in) |
Chu | One-handed | 40–60cm (16–25 in) |
Chuhin | One-handed | 25–45cm (10–18 in) |
Katade-mochi | One-handed | 25–40 cm (10–16 in) |
Kifu | One-handed | 20–35 cm (8–14 in) |
Miniature bonsai | ||
Common name | Size class | Dimensions |
Komono | One-handed | 15–25cm (6–10 in) |
Shohin | One-handed | 13–20 cm (5–8 in) |
Mame | Palm size | 5–15 cm (2–6 in) |
Shito | Fingertip size | 5–10 cm (2–4 in) |
Keshitsubo | Poppy-seed size | 3–8 cm (1–3 in) |
Σε γενικές γραμμές, όσον αφορά την κατηγοριοποίηση των δέντρων ανάλογα με το μέγεθός τους, μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στην αίσθηση που δίνει ένα δέντρο και όχι αυστηρά το ύψος του.
Έτσι, για παράδειγμα, ένα δέντρο που έχει Λόγιο στύλ, μπορεί να ξεπερνά κατά πολύ το όριο των 20-25 εκ, αλλά παρόλα αυτά να θεωρείται Shohin, λόγω της αέρινης και φινετσάτης όψης του.
Ένα αντίθετο παράδειγμα, είναι ένα δέντρο που έχει ύψος μόλις 20 εκ, αλλά το πλάτος του κορμού και των επιφανειακών ριζών να ξεπερνούν τα 30 εκ. Σε αυτή την περίπτωση, το δέντρο δεν μπορεί να θεωρηθεί Shohin, εξαιτίας της αίσθησης "βάρους" και όγκου που δίνει, οπότε και κατατάσσεται σε μεγαλύτερη κατηγορία.
Πηγές:
- African Bonsai Styles
- bonsai4u - Charles Ceronio
- Bonsai4me - Styles and Forms
- Bonsai Huisie - Bonsai Styles
- Bonsai Library - XfrogPlants
- Bonsai Styles
- Bonsai Styles - www.got-bonsai.co.uk
- Cascade Style Bonsai
- Classic Bonsai Styles
- Dallas Bonsai Garden - Bonsai Styles
- Driftwood Style Bonsai
- Deadwood Bonsai Techniques
- Estilos de Bonsai
- Japanese Styles of Bonsai
- La Casa del Bonsai
- Tree-Haven School of Bonsai
- Wikipedia - Bonsai History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου